tiistai 14. elokuuta 2012

Spanielimetsästystä


Olen harrastanut metsästystä kymmenkunta vuotta, rakkaimpana lajina lintujen metsästys. Aivan alusta asti olen myös haaveillut omasta lintukoirasta. Enpä voi väittää, että spanieli olisi tullut ensimmäisenä mieleen.  Vasta opiskelupaikkakunnalla sain siihen kunnon mahdollisuuden. Yritän näissä jorinoissani hiukan valottaa miten ja miksi päädyin metsästämään spanielilla. Yritän myös selventää miten koiraa koulutan ja mitä olisi jälkeenpäin ajatellen pitänyt tehdä toisin. 

Metsästyskoirien kanssa pelaaminen ei minulle ollut entuudestaan uutta. Enollani on aina ollut koiria ja olen metsästyksen ohessa osallistunut niiden kouluttamiseen. Minulle uskottu suomenajokoira ajelee jo ihan välttävästi jänistä. Lintukoiran kouluttamisesta sen sijaan minulla ei ollut mitään kokemusta.
Kun koiran hankkimisesta puhuttiin, suunnittelin komeasti seisovan koiran hankkimista. Sen kouluttaminen olisi kuitenkin ollut haastavaa. Fasaaneja tai peltopyitä ei metsästysalueellani ole, riekoista puhumattakaan. Metsäkanalintujakin on näin länsi- Suomessa sen verran vähän, etten uskaltanut oikein niidenkään varaan laskea. Toinen vaihtoehto oli noutaja. Sen varmasti olisi saanut koulutettua, mutta kanalintujahdeissa siitä ei suurtakaan hyötyä olisi ollut. Suureksi vaikuttimeksi muodostui puolison mielipide, hän ei kelpuuttanut seisojaroduista kuin muutaman.

Metsästys spanieleista ja niiden ominaisuuksista kuulin itse asiassa puolisoltani ja jatkoin aiheen opiskelua netissä. Koiran käyttötarkoitus tuntui juuri minulle sopivalta. Rotu toimii kanalintujahdeissa karkottavana ja vesilintujahdeissa tarvittaessa myös noutajana. Tilaisuus teki tässä suhteessa varkaan. Olisin varmaan lopulta kallistunut kuitenkin seisojan kannalle, ellei Immu olisi löytynyt niin sopivasti.

Immun ensimmäinen kosketus lintuun
-Kimmo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti